e-Doręczenia. Co prowadzący spółkę muszą wiedzieć o tym systemie

e-Doręczenia. Co prowadzący spółkę muszą wiedzieć o tym systemie

Z prowadzeniem działalności gospodarczej wiąże się wiele wyzwań i obowiązków. Oprócz kwestii czysto biznesowych, dotyczących głównego pola aktywności przedsiębiorcy, trzeba uwzględniać także szereg innych ważnych spraw. Jednym z gorących tematów, który odnosi się m.in. do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, jest system e-Doręczeń. Sporo mówiło się o nim w ostatnim czasie. Kiedy zatem e-Doręczenia będą obowiązkowe? Kogo obejmą? Czym w ogóle są e-Doręczenia?

e-Doręczenia to kolejny krok na drodze do cyfryzacji usług publicznych. W zamyśle docelowo każdy – instytucje, firmy czy obywatele – będzie korzystał z tego rozwiązania. Warto jednak dowiedzieć się więcej, jak ta sprawa przedstawia się w kontekście spółek z o. o.

Czym są e-Doręczenia?

e-Doręczenia to odpowiedź na zachodzące zmiany technologiczne. Najprościej można określić je jako elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Pozwalają w wygodny i bezpieczny sposób prowadzić oficjalną korespondencję – o dowolnej porze, każdego dnia tygodnia, przy użyciu prostych i popularnych urządzeń – smartfona, tabletu czy komputera.

e-Doręczenia pozwalają na:

  • jednoznaczną identyfikacji nadawcy i adresata
  • zachowanie tajemnicy korespondencji
  • niezafałszowanie przesyłanych danych
  • dostęp do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru
  • dostęp do informacji o dacie i czasie wysłania i otrzymania korespondencji
  • możliwość szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy.

Podmioty, które są zarejestrowane w CEIDG oraz w KRS mogą korzystać ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy na stronie Biznes.gov.pl. Temat e-Doręczeń jest prowadzony i nadzorowany przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Kogo obejmą e-Doręczenia?

Docelowo e-Doręczenia będą jedynym oficjalnym sposobem komunikacji prowadzonej między instytucjami publicznymi i sądami a przedsiębiorcami. Ta elektroniczna platforma ma zająć miejsce systemu ePUAP, a także tradycyjnych, papierowych listów poleconych. Tym sposobem spaść mają koszty związane z obsługą pocztową, poprawić ma się także szybkość wymiany informacji pomiędzy stronami. e-Doręczenia będą obowiązkowe m.in. dla spółek, przedsiębiorców oraz osób wykonujących zawody zaufania publicznego.

Kiedy e-Doręczenia dla spółek?

O e-Doręczeniach dużo dyskutowało się w ostatnim czasie. Pojawiały się propozycje różnych terminów, w których poszczególne grupy użytkowników miałby obowiązek wdrożyć u siebie to rozwiązanie. Zgodnie z obowiązującym aktualnie prawem, przyjęto konkretne daty dla przedsiębiorców.

Termin, kiedy trzeba będzie wprowadzić u siebie system e-Doręczeń, uzależniony jest od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:

  • firmy, które będą rejestrować działalność w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, a w KRS od 1 października 2024 roku, założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji
  • firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń do 30 września 2026 roku
  • firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w KRS do 30 września 2024 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 roku.

Ujmując rzecz w skrócie: działające dziś spółki, a także te, które zostaną zarejestrowane do 30 września tego roku wdrożą obowiązkowo e-Doręczenia od początku 2025 r. Spółki rejestrowane od 1 października 2024 od razu automatycznie wejdą do systemu.

Pomagamy spółkom

GroupEuroService to sprawdzony partner dla wszystkich przedsiębiorców, w tym dla tych, którzy prowadzą działalność w formie spółek. Z naszymi klientami jesteśmy w stanie współpracować od samego początku, bo pomagamy m.in. w zakładaniu spółek. Oferujemy także szereg udogodnień, jak adres do rejestracji czy wirtualne biuro. Na nasze wsparcie można liczyć w toku całego prowadzenia działalności. Szeroka gama naszych profesjonalnych usług to również m.in. kompleksowa obsługa księgowa i kadrowo-płacowa, audyt i monitoring ochrony danych, audyt podatkowy, a także audyt procedur i procesów biznesowych. Innymi słowy dysponujemy wszystkim, co niezbędne jest do rozwijania pomyślnego biznesu.

Comments are closed.